Comunicat conjunt de Fecavem i Fecatra

By in
Comunicat conjunt de Fecavem i Fecatra

Direcció General de Relacions Laborals, Treball Autònom, Seguretat i Salut Laboral / Direcció General de la Inspecció de Treball

Les patronals Federació Catalana de la Distribució d’Automoció (Fecavem) i la Federació Catalana de Tallers de Reparació d’Automòbils (Fecatra), com a màxims representants del sector de la venda i la postvenda d’automoció a Catalunya, demanem que l’autoritat laboral a Catalunya, la Direcció general de Relacions Laborals de la Generalitat, admeti a tràmit els expedients temporals d’ocupació (ERTO) de les empreses del nostre sector que ho han sol·licitat o ho vulguin presentar per força major. També que es reconegui de forma automàtica aquesta causa sense necessitat de sol·licitar un informe potestatiu d’Inspecció de Treball i Seguretat Social. D’aquesta manera facilita la resolució de forma favorable en la major brevetat possible i així mantenir els llocs de treball.

Causes de l’acord

Amb la publicació de l’Estat d’Alarma a tot el territori espanyol, els concessionaris coordinats per Faconauto van adoptar un protocol que establia el tancament de totes les instal·lacions durant el període marcat per les autoritats governamentals. D’aquesta manera, es va habilitar un servei d’urgència per assegurar els serveis bàsics per a l’activitat econòmica i pels ciutadans.

Conseqüentment, els concessionaris han efectuat els ajustos temporals en els seus equips mitjançant ERTOS amb efectes retroactius i seguint les directrius i mesures aprovades pels nostres governants. Així doncs, amb l’aplicació d’aquests ERTOS, els concessionaris d’automòbils no poden garantir el subministrament de recanvis als serveis postvenda, és a dir, els tallers de reparació.

Anteriorment, Fecavem i Fecatra van anunciar que optaven, per damunt de tot, prioritzar la salut de les persones. Aquest posicionament és compartit per les entitats sectorials de l’automoció: l’Asociación Española de Fabricantes de Automóviles y Camiones (Anfac),  l’Asociación Española de Proveedores de Automoción (Sernauto) i l’Asociación Nacional de Vendedores de Vehículos a Motor, Reparación y Recambios (Ganvam). També pel sindicat UGT.

Pel que fa als serveis postvenda -reparació i manteniment d’automòbils-, prestats tant pels concessionaris com per tallers independents, el Reial Decret 463/2020 limita a uns supòsits determinats la mobilitat de les persones, sense donar cap referència a la possibilitat d’anar a un taller a recollir o dipositar el seu vehicle. La conseqüència és evident: si no hi ha clients, o només els excepcionals en el seu cas, no hi ha cap servei per atendre al taller. Això obliga necessàriament el tancament de l’activitat.

A més, cal afegir la falta de subministraments que impedeixen el desenvolupament normal de l’activitat. No només per la dificultat exposada per part dels concessionaris, sinó per diferents comunicacions de les patronals estatals que representen aquesta activitat (Ancera i Sernauto), que manifesten les dificultats que tenen els seus associats per mantenir el seu servei amb normalitat.

Recolzament de les decisions de les patronals del sector

• Fecavem adopta com a criteri l’adoptat per Faconauto, entitat que agrupa als concessionaris oficials a nivell nacional.
  • Fecatra adopta com a criteri l’adoptat per la Confederació Espanyola de Tallers de Reparació d’Automòbils i Afins (CETRAA).

Sr. Jaume Roura, president de Fecavem
Sr. Celso Besolí, president de Fecatra